CYKLANDE ROTARIAN SAMLAR IN PENGAR MOT POLIO

fredag 9 september 2022

Claes Rönnqvist medlem i Malmö-Triangeln Rotaryklubb cyklar 250 mil, Malmö-Sundsvall t o r; och samlar in pengar till Rotarys projekt för att bekämpa polio, End Polio Now. På fredagsmorgonen den 9 september besökte han frukostmötet på Uppsala Aros Rotaryklubb.

”Jag hoppas kunna samla in 50.000 kr under min cykeltur från Malmö till Sundsvall och tillbaka, Jag är på god väg och har vid stoppet i Uppsala redan fått in 35.000 kr. Dagens frukostmötet på Uppsala-Aros inbringade 1850 kr vilket jag är mycket tacksam för,” säger Claes Rönnqvist.

Claes började sin tur den 30 augusti och planerar att vara tillbaka Malmö den 23 september. Några av stoppen är Osby/Jönköping/Täby/Uppsala/Gävle/Hudiksvall/Sundsvall/Järvsö/Ludbvika/Karlstad/ Göteborg och Falkenberg. Rotarymedlemmar ställer upp med husrum under resan och i Uppsala övernattade Claes hos assisterande guvernören Sten Hellström.

När Claes läste om ett annat välgörenhetsprojekt fick han idén att cykla i för Rotarys polioprojekt. Då Rotary inledde samarbete med WHO och Unicef 1988 fanns det 380 000 registrerade fall av polio i 125 länder varje år. I Sverige massvaccinerades alla barn i alla åldrar år 1957 och framåt. 2014 engagerade sig Bill och Melinda Gate Foundation i Rotarys polioprojekt och skjuter till dubbelt mycket som Rotary samlar in, dvs 1+2=3. Idag har antalet poliofall minskats med 99,9 procent. Endast i Afghanistan och Pakistan har det rapporterats om poliofall. Polio är en virussjukdom som orsakar förlamningar och sprids via förorenat vatten och i nära kontakt mellan människor. Viruset utsöndras med avföringen och inkubationstiden är 7-10 dagar.

”Rotary är en fantastisk organisation med alla sina lokala klubbar och engagerade medlemmar. Detta vill jag lyfta fram samtidigt som alla som vill bidra till polioutrotningen kan swisha sitt eller klubbens bidrag till nummer1231293711 (Rotary D 2390), märk”cykelpolio”, säger Claes. Han tipsar också om att en god vän tagit fram en sång om End Polio Now som finns på: https://www.youtube.com/watch?v=F6OfrWvZVv0

Claes satte sig på cykeln och hade denna dag 11 mil framför sig till Gävle. I genomsnitt ligger dagsturerna på 10-talet mil.

Referat och bild: Sören Densjö

Rotarianen Claes Rönnqvist stannade till i Uppsala på sin 250 mil långa cykeltur.