MATILDA BREDELL OM JULHJÄLPEN I KNIVSTA

fredag 3 mars 2023

Till lunchmötet fredagen den 3 mars i Knivsta Rotaryklubb på CIK hade 15 medlemmar och 2 gäster anslutit.

Julhjälpen i Knivsta, Röda Korset och Majblomman i Knivsta fick i början av december förra året 5.000 kr vardera att användas för lokala aktiviteter i Knivsta. Matilda Bredell leder Julhjälpen i Knivsta och hon gästade dagens möte för att berätta mer om detta ideella initiativ.

Matilda började med att tacka klubben för bidraget som gav en rejäl skjuts när insamlingsarbetet startade. I och med Rotarys bidrag så anslöt sig snabb fler bidragsgivare.

Matilda berättade att hon är gift tvåbarnsmamma, nyinflyttad Knivstabo sen september, utredare på Folkhälsomyndigheten, har akademisk bakgrund inom psykologi och global hälsa. Hon har tidigare varit frivillig inom Röda Korset i Uppsala och brinner för sociala frågor. Hon tycker att det är viktigt att stötta lokalsamhället och hon Älskar julen!

Det hela började med att Matilda såg ett inlägg i Knivstagruppen på Facebook där en mamma ville skänka kläder och hon undrade vart hon skulle vända sig. Det väckte en tanke hos Matilda att det finns barn som inte kan få några julklappar. Via Facebook startade Matilda upp Julhjälpen som nu har 134 medlemmar.

I S:ta Birgittakyrkan söndagen den 18 december delades leksaker, böcker, kläder och presentkort ut till behövande. Matilda berätta inlevelsefullt om tacksamheten hos de familjer som kom. Att få går in ett rum och plocka till sig en kasse med julklappar var till stor glädje. Presentkorten var mycket uppskattade och gav möjlighet till inköp som man annars inte skulle ha haft råd till. Det bjöds även på fika och en kör framförde julsånger.
Matilda presenterade Projektplanen som innehöll dessa punkter:

* Startade insamling av leksaker från privatpersoner.
* Kontaktade Svenska kyrkan ang lokal för julmarknaden.
* Skapade ett digitalt formulär där personer i behov av stöd kunde anmäla sig.
* Blev kontaktad av Rotary och mottog stöd om 5.000 kr.
* Startade grupp med frivilliga som tog kontakt med ICA Kvantum, Coop i Alsike och andra aktörer.
* Kontaktade socialtjänst, Röda Korset m.fl. för att nå ut till personer i behov av stöd.
* Samarbete med Knivsta Barnloppis som hjälpte till med insamling.
* Kontaktade Knivsta Nytt och fick sponsrad annons.

Ekonomisk insamling och stöd:Totalt gick summan upp till 25.105 kr varav privatpersoner 18.905 kr, Knivsta Rotaryklubb 5.000 kr, ICA Kvantum 1.000 kr och Särstasalongen 200 kr. I den övriga insamlingen kan nämnas bl a Svenska Kyrkan och Budtaxi. De insamlade medlen gick till presentkort i olika valörer på Willys och ICA Kvantum. Merparten av beloppen var på 500 kr.

De som fick ta del av stödet var Knivstabor (med omnejd) som kämpar med att få ekonomin att gå ihop. 49 vuxna personer och 79 barn var mottagare. Det stöd som inte delades ut gick till Alsike kloster och Röda Korset i Knivsta.

Matilda sammanfattade sitt föredrag med vilka lärdomar som kan dras och hur utmaningarna ser ut. Projektet är tidskrävande och platskrävande. Det är viktigt att etablera samarbeten och samverkan med andra aktörer i tidig fas. Gäller att nå ut till så många som möjligt. Det är även viktigt att ta framrutiner för hur Julhjälpen går till rätt personer. Behövs även riktlinjer för agerande om samma person/familj försöker få fler än ett stöd.

Vi tackar Matilda för initiativet med Julhjälpen och alla andra frivilliga personer som ställde upp i projektet. Som medskick fick hon beskedet att Knivsta Rotaryklubb ser positivt för en medverkan även i år.

Referat och bilder: Sören Densjö

Matilda Bredell