ROTARYLUNCH PÅ KRUSENBERGS HERRGÅRD

fredag 12 maj 2023

Den 12 maj hade vi Rotarylunch på Krusenberg. Det var det närmast en pastoral miljö. Värmen, solen, lugnet, blommorna, fågelkvittret, ja vilken fantastisk miljö.

Krusenberg herrgård ligger på en udde vid Ekoln, en vik av Mälaren. Pharmacia köpte Krusenberg 1985 och genomförde omfattande renoveringar av herrgården och tillhörande byggnader. Hotell och konferensdel tillkom. I och med samgåendet mellan Pharmacia och Procordia ingick Krusenberg fr o m 1990 i Procordiakoncernen

Under år 2000 förvärvade Smådalarö Gård Krusenberg och sålde sedan herrgården och konferensanläggning under 2011 till Sabis som driver herrgården i dag.

Vår klubbmedlem Erik Weiman berättade om Krusenbergs historia från några olika perspektiv: ägarhistoria, byggnadshistoria samt lite grann om bygdens och egendomens historia. Dessutom några nedslag i händelser - och myter - kring herrgården, godset och omgivningarna. Eriks fru Maria tillhör ägarfamiljen som avyttrade herrgården till Pharmacia. Erik och Maria på gården Moran och kan över fälten se Krusenbergs herrgård.

DET SPÖKAR PÅ KRUSENBERG: På sista ser ni en dukning med en champagneflaska. Det bordet står alltid dukat för VITA FRUN. Bläddra bland bilderna och njut. Länk till bildkavalkaden: https://knivsta.rotary2350.se/sv/content/photo-gallery/show/7041

Krusenbergs Herrgård