President

fredag 30 juni 2023

Jag vill tacka för förtroendet att få vara president i Knivsta Rotaryklubb under verksamhetsåret 2023/24.

För mig var Rotary från början ett yrkesnätverk där jag kunde nätverka och skaffa fler kontakter, vilket det också fortfarande är. Med tiden har jag även upptäckt fler sidor av Rotary:

Föredragen om allt mellan himmel och jord. Alla goda gärningar och våra bidrag till olika projekt och stipendier. Kamratskap som växer fram med andra medlemmar i klubben när man är aktiv och träffas på veckomötena.

Jag tror att det är just i bredden av de olika föredragen och i kamratskapet inom klubben som grunden ligger till en djupare förståelse av samhället.

I Rotary träffas människor från olika yrkeskategorier som annars kanske inte hade träffats och de lär sig saker som de inte ens visste att de ville veta.

Med en djupare förståelse för samhället ökar samtidigt insikten och viljan att göra gott i samhället genom osjälviskt tjänande - ”service above self”… men vad menar vi egentligen med det?

För mig är det självklart att vi samlar in pengar - och även gör av med dessa - till välgörande och behjärtansvärda ändamål. Gärna lokalt i vårt närsamhälle. MEN framförallt är ”Service above self” en inställning som jag tar med mig i mitt dagliga arbete, varje dag, varje vecka, året om.

Vad kan jag göra i mitt yrke som gynnar samhället och inte nödvändigtvis ger direkt egen vinning?

Vilka val kan jag göra som visserligen samtidigt kan ge egen vinning för mig eller min arbetsgivare - men som samtidigt bidrar till att förbättra samhället i stort och lokalt?

Trots mina 50 år fyllda är jag en av de yngsta medlemmarna i klubben, vilket jag också har varit ända sedan jag blev medlem i oktober 2017. Detta är något vi tillsammans behöver ändra på!

Vi i klubben behöver få in fler nya (och även yngre) medlemmar - med rätt inställning. Detta är avgörande för Rotarys och klubbens överlevnad på sikt. Vi har tagit fram riktlinjer för hur det går till formellt - men jag menar att det är framförallt tre saker som är viktigt:

1. Koppling till Knivsta

2. Rätt inställning att vilja göra gott (osjälviskt tjänande)

3. Och viljan att engagera sig i klubben (genom medverkan vid minst 8 klubbmöten per år - gärna fler).

Min uppmaning, min förväntan och faktiskt även mitt krav på er alla är att ni minst en gång - gärna flera gånger - per termin bjuder med en gäst.

Denna gäst kanske kan vara en potentiell medlem, eller bara en trevlig person som kan berika vårt klubbmöte och som låter sig berikas av vårt föredrag.

Med dessa tankar ser jag fram emot att få leda våra möten och klubbens arbete det kommande året. Och jag hoppas att om ett år kunna lämna över en välmående klubb med ytterligare ett antal nya medlemmar med insikten om och viljan att osjälviskt tjäna samhället.

Vi ses den 18 augusti kl 12:20 i nya lokaler: ”Larssons Trattoria” på Margaretavägen 43,  741 44 Knivsta.

Lars Kylin
President i Knivsta Rotaryklubb