ROTARYS VÄLGÖRENHETSKONSERT

fredag 25 oktober 2019

Knivstaborna Erik Boström, tenor, och Nina Hamrén, piano, framförde stycken av Franz Schubert, Franz Lehár och George Gershwin,

Stefan Parkman och Uppsalaartister möttes av entusiastisk publik på Rotarys välgörenhetskonsert mot polio

För femte året i rad samlade Stefan Parkman Uppsalaartister till Rotarys välgörenhetskonsert med målet att utrota polio. Den internationella poliodagen inföll den 24 oktober och i hela världen genomfördes aktiviteter till stöd för projektet END POLIO NOW. Konserten i Uppsala som samlade över 300 åhörare i Missionskyrkan och anordnades av Rotaryklubbarna i Uppsala och Knivsta. Samtliga artister uppträdde gratis.

Stefan Parkman, professor i kördirigering vid Uppsala universitet ledde konserten med stor hängivenhet.

Elever vid Eric Sahlströms Institutet med läraren Jeanette Evansson inledde kvällen med traditionell svensk folkmusik. Eleverna kom från Italien, Wales, Japan och USA.

Knivstaborna Erik Boström, tenor, och Nina Hamrén på piano framförde stycken av Franz Schubert, Franz Lehár och George Gershwin.

Petra Brylander, chef för Uppsala stadsteater läste ett urval av Shakespeares sonetter.

Henry Bowers, estradpoet och rappare förmedlade ord och tankar inför den imponerade publiken.

Johan Tengholm, kontrabas, och Erik Tengblom, trumpet, samt Johansson Werre på piano tog med åhörarna på en musikalisk vandring med låtar ur The American Songbook.

Fyris Kammarkör med Nils Pålbrant som dirigent sjöng överväldigande. Bl a framfördes Serenaden i San Remo av Evert Taube och Gloria, ur Mässa Popularis.

Kvällen och konserten avslutades med en kraftfull allsång där alla som lyssnat fick lufta sina strupar.

”Årets konsert för End Polio Now räknar vi med kommer att inbringa minst 110 000 kr till det internationella polioprojektet. Intresserade sponsorer, entusiastiska artister och biljettförsäljning till konserten via både UNT och Rotaryklubbarna gjorde detta möjligt,” säger Bibbi Smide som är samordnare för välgörenhetskonserten.

I år har målet nåtts att Afrika är poliofritt! Det sista landet där var Nigeria, men inget fall av polio har inträffat under de tre senaste åren varför man kan säga att Afrika idag är fritt från polio! Rotarys mål är att utrota polio. Det skulle då bli den andra sjukdomen i världen som man lyckats utrota; smittkoppor var den första som nu är helt utrotad.