Välsmakande donation till Knivsta Rotaryklubb

torsdag 11 februari 2016

Sören Densjö

Vid årsskiftet fick Knivsta RK motta en donation på 300 flaskor rödvin av vinodlarparet Sune och Ursula Sloge.

”Vi vill stödja Rotaryklubben i dess förtjänstfulla verksamhet. Vi hade extra tillgång till ett ekfat av Canto Perlic Prestige på vår vingård och tappade upp fatet, vilket blev 300 flaskor. Flaskorna donerades till Knivsta RK som får använda intäkterna till att ytterligare stärka ekonomin. Skatter och alla avgifter är betalade och i en första omgång har klubbens medlemmar erbjudits att köpa en kartong vardera,” säger Sune Sloge.

Sune och Ursula Sloge köpte sin vingård Canto Perlic i vindistriktet Gaillac fem mil norr om Toulouse i Frankrike 1999 efter att under 15 års tid ha drivit ICA Kniven i Knivsta och något kortare tid ICA City i Uppsala. Nu är planerna att framöver sälja vingården och permanent flytta tillbaka till Uppsala.

Vinodlingen är på 8,5 hektar och omfattar tio druvsorter. Årsproduktionen är ca 40.000 flaskor och omfattar rött, vitt, rosé och mousserande vin. Förutom en butik på vingården så har man en egen butik i närliggande staden Gaillac.

”Det vin som donerats till Knivsta RK har fått sin egen etikett med Rotarys emblem. Motsvarande vin Canto Perlic Petit Prestige kan beställas på systembolaget nr 473 008-01 och kostar 254 kr. Det är en underbar cuvée av Merlot och Braucol, Syrah och Cabernet Sauvignon. Vinet är fylligt, otroligt välbalanserat med inslag av svarta vinbär, plommon, lakrits, tallbarr och fat. Vinet har legat 15 månader på franska ekfat och är lagringsbart 10-12 år,” säger Sune Sloge.

”Vi är mycket tacksamma för Sune och Ursulas donation. Även om Sune under sin tid som vinodlare delat sin tid mellan Sverige och Frankrike så har han i många sammanhang visat ett ovärderligt intresse för klubben och stött vår verksamhet. Hans återkommande föredrag om vinåret har varit uppskattade. Vid ett par tillfällen har klubbmedlemmar besökt vingården,” säger klubbens president Lena Fransson.

Sune Sloge