MICHAEL SAHLIN OM UKRAINA OCH TURKIET

fredag 5 maj 2023

Fredagen den 5 maj var 19 medlemmar 4 gäster närvarande på lunchmötet i Knivsta Rotaryklubb på CIK, Knivsta. Kjell-Arne Nilsson visade upp den nya skylten som skall sättas upp invid de Kungsängsliljor som vi och skolbarnen planterat. Påmindes om besöket på Krusenberg den 12 maj. Ungdomsstipendiet delas ut på måndagskvällen den 8 maj.

Dagens föredragshållare var Michael Sahlin, välsedd och många gånger tidigare föredragshållare på våra lunchmöten. Michael har haft många roller på den politiska och diplomatiska arenan. Som svensk diplomat var han bland annat ambassadören i Turkiet, Azerbajdzjan, Spanien, fd Jugoslavien / Makedonien, Norge och olika uppdrag vid utrikesministeriet och var statssekreterare i försvarsdepartementet. Michael Sahlin var grundaren och första generaldirektören för Folke Bernadotte Akademien. Han är ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien, invald 1991.

Dagens anförande ägnades åt den aktuella situationen i Ukraina och Turkiet. Men vi fick även höra intressanta tillbakablickar. Michaels anföranden är livfulla och engagerade i en resonerande stil. Det är omöjligt att på ett rättvisande sätt försöka referera anförandet. Här kommer därför bara några ytterst korta sammanfattningar och slutsatser. Ni som var med fick uppleva ett synnerligen intressant föredrag ni som inte var med missade något.

Turkiets säkerhetspolitiska roll framhävs av kriget i Ukraina. Turkiets fördröjning att godkänna Sverige som NATO-medlem skapar ett närmast hysteriskt intresse för landet. Snart är det den 9 maj som är segerdagen i Ryssland. Inför den dagen befarar Michael att det kommer hända många allvarliga saker. Därutöver är det val i Turkiet som kan påverka den politiska situationen.

Michael refererade till ett norskt dokument som tydliggjorde att säkerhetsfrågor och säkerhetsordningen kommer att vara oerhört viktiga faktorer framöver. Sverige står inför tre extremt viktiga frågor. Att hantera ordförandefrågan i EU trots begränsade resurser inte minst personmässigt, den stora politiska utmaningen som är Turkietfrågan och den tredje frågan är vår oerhörda säkerhetspolitiska utmaning. Michael kom in på sitt personliga engagemang i olika frågor. Han deltar även i olika konferenser och blir ofta tillfrågad av media att kommentera utrikespolitiska händelser. Det kräver mycket och gäller att vara påläst.

Ett problem är att Sverige tvingas diskutera grundläggande fri- och rättigheter med Turkiet där Erdogan är den minst demokratiske ledaren bland Nato-länderna. När det gäller krav från Turkiet på utvisningar från Sverige så är det ytterst ett juridiskt ärende som Högsta domstolen avgör och inte en politisk fråga. Vi har nu en lag som skärper synen på terrorism. Å andra sidan finns det personer som begått brott i Sverige och inte lämnas ut av Turkiet beroende på att de är Turkiska medborgare. Den svenska NATO-frågan har blockerats och ställt till det i försvarsplaneringen. Förhoppning är att NATO-frågan blir klar till toppmötet i Vilnius.

Det är snart val i Turkiet och det har varit en stor jordbävningskatastrof. Det borde inte vara möjligt att vinna ett fritt och rättvist val. Vinner oppositionen så kommer det sannolikt bli betydligt bättre relationer till västvärlden. Det är närmast ett krav. NATO-frågan är en av de största politiska kriser som Sverige haft.  Sverige äger inte frågan.

Michael uttryckte att han var mycket orolig över läget i Ukraina. När kommer den omtalade motoffensiven? Har Ukraina fått tillräckligt med utrustning från väst? Uppemot 30 procent av territoriet i Ukraina behärskas av Ryssland. Bäst är att Ukraina vinner kriget och då bör ett avgörande komma snabbt. Risken är att kriget kan komma att bli långvarigt att det blir ett mycket stort lidande. Vi sitter i en orimligt lugn vrå här i Knivsta men vi kan närma oss en ofärdstid.

Under frågestunden påpekade Michael att det saknas en mekanism för att kunna utesluta ett land som är med i NATO. Som svar på en fråga ansåg Michael att ur försvarssynpunkt så bör vi alla ta till oss allvaret i läget med pågående krig och ofärdstid. Viktig är en allmän beredskapshöjning och att läsa på och följa med.

Referat: Sören Densjö

Michael Sahlin, fd ambassadör.