BESÖK AV ROTARYS INK VÄRLDSPRESIDENT OCH GUVERNÖRSBYTE

tisdag 20 juni 2023

Säckpipeblåsare och svenskt folkdanslag mötta Rotarys inkommande världspresident Gordon McInally med hustru Heather när de besökte guvernörsskiftet i distrikt 2350.

Gordon kommer från Edinburgh i Skottland och är pensionerad tandkirurg. I morgon bär det av med ångbåt till Birka. Fram till 1 juli är Jennifer Jones världspresident i Rotary sedan har Gordon posten under ett åt. Jennifer besökte Uppsala Rotary Peace Center i slutet av oktober förra året. Hon kommer från Ontario i Kanada, är den första kvinnliga världspresidenten i Rotary på 117 år. Att vårt distrikt får besök av Rotarys främsta representanter under samma verksamhetsår är glädjande.

I Rotary så roterar vi. Nuvarande guvernören Peter Moberg lämnade över guvernörskedjan till Birgitta Dickson. Peter tillhör Östermalms Rotaryklubb och Birgitta tillhör Upplands-Bro Rotaryklubb. Jag sitter i distriktets styrelse, gjorde så under Peters år och har fått förtroendet att vara kvar under Birgittas år. Guvernörsskiftet skedde i Odd Fellows lokaler i centrala Stockholm. Från Knivsta Rotaryklubb deltog Sören Densjö och Bibi Dickmark

Guvernörskedjan har ett antal plattor där varje guvernörs namn går att läsa. Vem har står först? Jo, ingen mindre än Pelle Svanslös pappa, Gösta Knutsson.

Så en liten hemläxa till Er medlemmar inför midsommarhelgen. På sista bilden se ett antal PDG, DG, DGE och DGN som var med i dag. Vem är vem? De står i kronologisk ordning med Monia Sturén, längst till vänster Hon var DG 2012/13 och längst till höger Margit Svensson DGN 2025/16. Men vilka mellan dem? Alla som varit DG var inte med.