VÄLGÖRENHETSKONSERT MOT POLIO

tisdag 24 oktober 2023

ROTARYS VÄLGÖRENHETSKONSERT MOT POLIO FICK RUNGANDE APPLÅDER

För nionde året i rad genomfördes Rotarys välgörenhetskonsert med målet att utrota polio. Den internationella poliodagen infaller den 24 oktober och i hela världen genomförs aktiviteter till stöd för projektet END POLIO NOW.

Konserten samlade en stor publik i Missionskyrkan i Uppsala på tisdagskvällen den 24 oktober. Rotaryklubbarna i Uppsala och Knivsta var arrangörer och samtliga artister uppträdde gratis.

Stefan Parkman, senior professor i kördirigering vid Uppsala universitet, ledde konserten med stor entusiasm.

Bland de medverkande fanns: Noah Hofvander, saxofon, Karin Ingebäck, sopran och Anders Larsson, baryton, ackompanjerade av Hans Ove Olsson. Elin Rubinsztein, violin och Anders Emtell, gitarr. Harmony Heights med dirigent Mari Pettersson samt Trio con Fuse med Robert Sund, piano, Bertil Fernqvist, gitarr, och Curt Andersson, bas.

Som avslutning var det dags för den populära allsången där publiken fick lufta sina strupar i sånger som Här är gudagott att vara, Svinnsta skär med finalen Bättre och bättre dag för dag.

Välgörenhetskonserten drog in ca 100.000 kr. Bill Gates Foundation dubblar insamlade medel så att vaccinationer kan ske för ca 300.000 kr. Därmed kan ca 30.000 barn vaccineras mot polio.

Bilder från välgörenhetskonserten finns i Fotogalleriet: https://knivsta.rotary2350.se/sv/content/photo-gallery/show/7502

Harmony Heights, framförde bl a Skyfall av Adele Adkins.