Plantering av Kungsängsliljormed förskolan.

fredag 3 november 2017

Klas Bergström

Knivsta Rotaryklubb planterade Kungsängsliljor tillsammans med förskoleelever vid Högåsskolan...

Idag, den 21 oktober, planterade 50 elever vid Högåsskolan 200 lökar av Kungsängslilja, fritillaria på latin, i å-rummet som nu växer fram utmed Knivstaån och Högåsskolan. Medlemmar ur Knivsta Rotaryklubb stod för själva grävarbetet för de lökar som eleverna planterade.

-Tillsammans med Josefin Edling, park- och naturansvarig på Knivsta kommun, har vi kommit fram till att Kungsängsliljan, som är Upplands landskapsblomma, skulle passa in i markerna. Lökarna som skänkts av Ica Kvantum i Knivsta, säger Ninni Lindskog, Knivsta Rotary.

Knivsta Rotaryklubb är en av de föreningar som från starten av planeringen av å-rummet visat sitt intresse för att bidra till ett gemensamt naturområde i tätorten.

-Eleverna fick i förväg lära sig lite om vår landskapsblomma och vi hoppas att de under sina år på skolan sedan få se beståndet växa till en blomsteräng, säger Ninni Lindskog.